ikkuna

Siilin hammaslääkäripalvelusta löydät useimmat kliinisen hammaslääketieteen hoitopalvelut. Kokenut hoitohenkilöstömme tarjoaa hammashoitoa myös vaativissa hoitotapauksissa ja yleishammaslääkärin lähetteellä.

Uutta!

Nyt myös hammashoitoa kevytnukutuksessa eli sedaatiossa.

Kela-suorakorvaus

Kela korvaa hoidostasi noin 18%. Käytössämme on suorakorvaus, joten maksat itse vain omavastuuosuuden, me hoidamme korvausasiat puolestasi.

Kutsujärjestelmä

Sinulle yksilöllisesti määritelty kutsuväli helpottaa säännöllistä hoidossa käymistä. Otamme Sinuun yhteyttä sovittuna ajankohtana ja varaamme ajan tarkastukseen hammaslääkärille tai suuhygienistille. Äkillisessä hoidon tarpeessa pyrimme myös järjestämään Sinulle ensiavun samana päivänä.

Paikkaushoito

Paikkauksessa pehmennyt hammaskudos poistetaan poralla. Usein tämä tehdään paikallispuudutuksessa, jolloin toimenpide on kivuton. Yleisin käytettävä paikka-aine on yhdistelmämuovi. Muovipaikan kiinnittämiseksi poralla tehty tila käsitellään sidostusaineella, jonka jälkeen paikka-aine täpätään paikalleen. Lopuksi paikka kovetetaan valolla ja viimeistellään. Näin paikka on välittömästi valmis.

Suurissa kariesvaurioissa voidaan käyttää myös hammaslaboratorion valmistamia keraamisia täytteitä, jotka ovat kestävämpiä ja esteettisesti kauniimpia kuin muovista valmistetut paikat.

Juurihoito

Juurihoidossa hampaan ydinontelo paljastetaan poralla. Sisällä oleva pehmytkudos poistetaan ja hampaan juurikanavia puhdistetaan mekaanisesti viiloilla. Nykyisin tämä vaihe tehdään usein koneellisesti, jolloin puhdistus on tehokkaampi. Puhdistettu ydinontelo huuhdellaan desinfioivalla liuoksella. Tämän jälkeen hampaan sisälle laitetaan lääketahna ja päälle väliaikainen paikka. Liuoksen ja tahnan tarkoitus on tehostaa mekaanista puhdistusta ja tappaa bakteereita. Lääketahnan annetaan vaikuttaa yleensä vähintään viikon ajan. Jos hammas on seuraavalla käynnillä oireeton eikä merkkejä tulehduksesta ole, ydinontelo täytetään juurentäyteaineella ja hampaan teräosa paikataan.

Iensairaudet

Hoidon tarkoituksena on poistaa bakteeripeite ja hammaskivi, jotta niiden aiheuttama ientulehdus ei etenisi kiinnityskudostulehdukseksi eli parodontiitiksi. Hoitamattomana parodontiitti johtaa hampaan irtoamiseen. Hoito tehdään hammaslääkärin tai suuhygienistin toimesta erityisinstrumenteilla.Tarvittaessa käytetään puudutusta hoidon kivuttomuuden takaamiseksi.

Vaikeimmissa tulehduksissa voidaan joutua käyttämään ienkirurgiaa. Hoidon tavoitteena on parantaa hampaistosta aktiivinen tulehdus ja luoda edellytykset kotona tapahtuvalle puhdistukselle. Kun nämä edellytykset ovat kunnossa, riittää jatkossa yleensä suuhygienistin suorittama ylläpitohoito.

Protetiikka

Puuttuvien hampaiden korvaamiseksi on käytettävissä useita keinoja. Perinteiset irtoproteesit ovat edelleenkin käyttökelpoinen keino varsinkin silloin, kun hampaita puuttuu runsaasti.

Hammasterveyden parantuessa tyypillisin tilanne alkaa kuitenkin olla yksittäisten hampaiden puuttuminen. Tällöin irtoproteesi on liian raskas ratkaisu pienen hammaspuutoksen korjaamiseksi. Myös odotukset käyttömukavuudesta ja ulkonäöstä kasvavat koko ajan. Näiden seikkojen takia kiinteät menetelmät ovat nykyään yleisin menetelmä korjata puuttuvat hampaat.

Keinojuurihoidoissa käytämme yksinomaan Straumannin osia ja hammasteknisissä töissä pääsääntöisesti pohjoissavolaisia hammasteknikkopalveluita.

Katso videoita toimenpiteistä

Katso implanttipotilaan tarina

Suukirurgia

Osaamiseemme kuuluu myös korkeatasoinen suukirurgia kuten leikkaukselliset hampaan poistot, limakalvomuutosten poisto, koepalat, hammastulehdusten kirurginen hoito ja keinojuurikirurgia. Teemme suukirurgisia toimenpiteitä myös ympäristökunnista tuleville lähetepotilaille.

Purentavaivat

Purentaelimen toimintahäiriöt voivat aiheuttaa kiusallisia ongelmia. Hampaiston voimakas kuluminen, leukanivelvaivat, lihaksiston kiputilat ja päänsärky ovat tavallisimpia syitä hakeutua hoitoon. Yleensä potilaalla on taipumus saada eriasteisia oireita pitkällä aikavälillä, joten samalla vastaanotolla tapahtuvasta pitkäjänteisestä hoidosta on selvää hyötyä.

Esteettinen hammashoito

Hampaiston ulkonäköä voidaan parantaa useilla menetelmillä. Käytössämme on tehokkaat valkaisutuotteet, joilla hampaisto voidaan valkaista turvallisesti kotona tai vastaanotolla.

Ulkonäköä voidaan parantaa myös erilaisilla proteettisilla ratkaisuilla. Posliinilaminaateilla ja kruunuilla voidaan hampaan värin lisäksi korjata myös lieviä asento- ja muotovirheitä.